parhost گروه فنی مهندسی پرهاست 7agahi.ir تبلیغات رایگان در 7 آگهی دات آی آر
  • copyright

    استفاده از مطالب سایت البته با ذکر منبع بلامانع و موجب مسرت است

خانه / مقالات تخصصی / آموزش طراحی بانک اطلاعاتی Training of database designing

آموزش طراحی بانک اطلاعاتی Training of database designing

آموزش طراحی بانک اطلاعاتی با زبان برنامه نویسی SQL و با استفاده از نرم افزار MS Access

آموزش طراحی بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار MS Access

Database Design Through MS Access

ویدیوی آموزشی ساخت یک بانک اطلاعاتی در اکسس مرحله اول

ویدیوی آموزشی ساخت یک بانک اطلاعاتی در اکسس مرحله دوم

ویدیوی آموزشی ساخت یک بانک اطلاعاتی در اکسس مرحله سوم

ویدیوی آموزشی ساخت یک بانک اطلاعاتی در اکسس مرحله چهارم

ویدیوی آموزشی ساخت یک بانک اطلاعاتی در اکسس مرحله پنجم

ویدیوی آموزشی ساخت یک بانک اطلاعاتی در اکسس مرحله ششم

فیلم آموزشی طراحی بانک اطلاعاتی با نرم افزار Microsoft Access 2010

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله سوم

کتابTutorial Database Design via Microsoft Access

آموزش طراحی بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار مایکروسافت اکسس
آموزش طراحی بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار مایکروسافت اکسس

این کتاب به مخاطب خود یاد می دهد که چگونه بدون دانستن زبان برنامه نویسی، یک بانک اطلاعاتی ساده با استفاده از نرم افزار مایکروسافت اکسس بسازد؛ بانک اطلاعاتی که به صورت یک کتابخانه دیجیتال یا آرشیو اسناد الکترونیکی عمل می کند و در این بانک اطلاعاتی می توان عضو گیری کرد و کتابها را به اعضا امانت داد و نمایه سازی (طبقه بندی موضوعی) انجام داد و لیست موضوعات و لیست اعضا و لیست کتابها را در اختیار کاربران قرار داد.

مشاهده مشخصات کتاب

آموزش دستورات و فرمان های SQL

SQL یک زبان استاندارد برای ذخیره ، تغییر و بازیابی داده ها در پایگاه های داده است.

فایل نمونه های دستورات SQL و مثال های آنها از سایت w3schools

کتاب An introduction to Databases

آشنایی با بانک اطلاعاتی
آشنایی با بانک اطلاعاتی

این کتاب به بررسی تعریف و علل پیدایش بانکهای اطلاعاتی، مفاهیم اولیه و ویژگیهای بانکهای اطلاعاتی، اصول طراحی بانکهای اطلاعاتی، مدلهای بانکهای اطلاعاتی معماریهای مختلف بانکهای اطلاعاتی، نحوه انتخاب و ارزیابی بانک اطلاعاتی، معرفی چند نمونه از بانک اطلاعاتی علوم انسانی و علوم اجتماعی و علوم پایه و فنی مهندسی و علوم پزشکی می پردازد.

همچنین معرفی دستورات SQL در این کتاب انجام گرفته است.

مشاهده مشخصات کتاب

آموزش طراحی بانک اطلاعاتی در سایت SQLite به صورت آنلاین

SQLite
SQLite
SQLite
SQLite

ویدیوی آموزشی طراحی پایگاه داده در سایت sqliteonline

ویدیوی آموزشی طراحی پایگاه داده در سایت w3schools

ویدیوی آموزشی sqliteonline_net

ویدیوی آموزشی نحوه استفاده از cheat sheet Sqlite

ویدیوی آموزشی نحوه استفاده از دستور select هنگام طراحی پایگاه داده در سایت sqliteonline

ویدیوی آموزشی نحوه ارتباط جدول ها هنگام طراحی پایگاه داده در سایت sqliteonline

تفاوت های فنی میان NoSQL و SQL بهمراه توضیحات ابتدایی

سالها پیش در مورد NoSQL از یکی از دوستان مطالبی را برای بار اول شنیدم و مختصری در مورد آن تحقیق داشتم ولی امروز متوجه این شدم که کسی در بین سایت های ایرانی دو سیستم SQL و NoSQL را مورد مقایسه قرار نداده و مقاله و مطلبی در این مورد موجود نیست! برای همین دست به کار شده و مقاله ای قابل فهم عام تهیه کردم تا هم کسانی که در اینترنت هستند در مورد NoSQL و SQL و تفاوت های بین این دو مطالبی یاد بگیرند و هم محققین نوپای کامپیوتری اگر روزی این سوال را در اینترنت گشتند این مطلب کمکی برای درک آنها از این دو مقوله داشته باشد. ابتدا مقدماتی برای دو سیستم بیان می کنیم.

 SQL و کاربرد آن چیست؟

به زبان ساده تر باید گفت که SQL مخفف Structured Query Language می‌باشد؛ یعنی زبان پرس جوی ساخت یافته. در این زبان که از نوع Rational Database است داده ها همانند تعریف Rational در جدول‌هایی با ویژگی‌های مشخص ذخیره می شود، در بین آنها روابطی (Relation) برقرار می شود و ما می توانیم عملیاتی مانند انتخاب (Select) ، درج (Insert) ، به روز رسانی (Update) و حذف (Delete) به همراه سایر ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت پایگاه داده‌ها را در کنار هم داشته باشیم. پس سیستمی برای ذخیره اطلاعات و پیوند بین آنها و عملیات بر روی آنها از مشخصات SQL تا به اینجای بحث می تواند ‌تعریفی ابتدایی برای آن باشد که برای مثال تمامی مطالب در این سایت در پایگاه‌داده‌ها و در جدول‌هایی مشخص به همراه مشخصات دقیق مانند نام نویسنده، تاریخ، متن، عنوان و … ذخیره شده و زمانی که شما صفحه را در مرورگر خودتان باز می‌کنید این اطلاعات از پایگاه داده های سرور سایت دریافت شده و برای شما نمایش داده می‌شود. پس وجود پایگاه داده‌های SQL مهم می باشد. در انتهای این پاراگراف باید عرض کنم انواع SQL را ما دارایم، مانند چند مورد که در ویندوز SQL Server، در گوشی های همراه هوشمند SQLite و در اینترنت MySQL را می‌توان به عنوان مثال بیان کرد که همگی پیرو قوانین اصلی Rational برای ذخیره و بازیابی اطلاعات می‌باشند و هر جدول دارای یک کلید اصلی برای مشخص شدن تفاوت میان سطرها می‌باشد.

 محدودیت های SQL در چیست؟

بدلیل رشد علم و فناوری با سرعت بالا و قدیمی بودن SQL شاید در گذشته بهترین سیستم برای مدیریت اطلاعات به شمار می‌رفت ولی بدلیل دو محدودیت بزرگ مجبوریم این روزها آن را با سیستمی نوین (مانند NoSQL) عوض کنیم. این دو محدودیت عبارتند از:

مقیاس پذیری یا Scaleability: 

کاربر در سیستم SQL مجبور است داده های خود را فقط بصورت Rational در قالب کلاسیک و گفته شده در بالا ذخیره کند و این برای هر نوع خواسته ای از طرف کاربر قابل مقیاس بندی شدن نیست و در مواردی بر اساس تجربه دیده شده مجبور به ایجاد داده های بی مورد یا موارد مشابه از طرف برنامه نویس شده یا برای قالب بندی کردن و طراحی شمای پایگاه داده مورد نظر مدتها باید توسط کارشناسان طرحهایی پیاده سازی و اجرا گردد که این خود یک محدودیت بزرگ برای دنیای داده های بزرگ امروزیست که تصور کنید با این هزینه سرورهای پرسرعت را بتوانیم پشت سر بگذاریم و برای طراحی داده ها در دو سرور نیازمند طراحی های وقت گیر هم باشیم!

پیچیدگی یا Complexity: 

این پیچیدگی طراحی پایگاه داده های SQL بقدری می باشد که در برنامه نویسی فرد یا افراد جدای برنامه نویس را لازم دارد تا بر اساس داده های موجود بهترین نوع چیدمان جداول را طراحی نمایند که برای نیازهای مورد نظر قابل قبول باشد که توضیح این پیچیدگی در محدودیت قبلی و مقیاس بندی هم توضیح داده شده بود. 

حال NoSQL چیست؟

بدلیل محدودیت های کلاسیک SQL و مدرن شدن دنیای اینترنت و اطلاعات کاربران و مدیران بخش داده ها دست به ایده های جدید با تفکر “یک قالب مطابق با همه” یا “One size fits all” را زده‌اند که در آن قید و بندهای سیستم قبلی تا حد امکان موجود نباشد.

 برای توضیح بیشتر به این متن از ویکی‌پدیا توجه نمایید:

نواس‌کیوال مخفف Not Only SQL به معنای نه تنها اس‌کیوال نامی است فراگیر برای رده‌ی گسترده‌ای از سامانه‌ی مدیریت پایگاه داده‌هایی که با نوع سنتی پایگاه داده‌های رابطه‌ای تفاوت های آشکار دارند. روشن‌ترین این تفاوت‌ها استفاده نکردن از اس‌کیوال به عنوان زبان پرسش نخستین است. نمونه‌اش پایگاه داده‌های اکس‌ام‌ال و پایگاه داده‌های سند-گرا است. یکی از پیاده‌سازی‌های شناخته شده این نوع پایگاه داده ها کاوچ‌دی‌بی ساخت بنیاد نرم‌افزار آپاچی است.
شرکتهای بزرگ اینترنت، از جمله گوگل (BigTable)، آمازون (Dynamo )، لینکدین (Project Voldemort)، فیس بوک (Cassandra و HBase) سورس فورژ (MongoDB)، اوبونتو (CouchDB) طراحی و راه اندازی گروه پایگاه داده NoSQL را بر عهده دارند. بخش قابل توجهی از این پروژه ها متن باز و آزاد است.

در مدل NoSQL بنا به شیوه های مختلف دیگر لازم به طراحی و گرفتن وقت طولانی برای طراحی پایگاه‌داده‌ها لازم نیست! در برخی از سرویس‌های NoSQL الگوریتم‌های هوشمندی هم به کار رفته که دیگر نیازی به طراح پایگاه داده نیست و بر اساس ورودی‌های برنامه‌نویس و کاربر و تعیین نوع نیازمندی‌ها و پلتفرم و شرایط محیطی دیگر نوع ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها پیاده‌سازی می شود.

 مزایای استفاده از NoSQL به جای SQL چیست؟

اولین و مهم‌ترین مزایا عدم طراحی شمای (الگو) خاص برای داده‌هاست و در این سیستم داده های ورودی می‌تواند هر موقع تغییر نوع پیدا کرده و سیستم باید خودش را با آن مطابق کند. دومین مزیت قابلیت چند بخشی شدن خودکار و تشخیص هوشمند یکپارچگی بوده که در SQL طراح باید چند سرور بودن را در طراحی خود حتما لحاظ می‌کرد و بر طبق آن شمای پایگاه‌داده را پیاده‌سازی می‌کرد ولی در سیستم NoSQL چند سرور بودن بخاطر هوشمندی و بالا بودن سطح سیستم هیچ مانعی برای ادامه کار ندارد. سومین مزیت هم که در سیستم قبلی حرفی از آن زده نشده بود وجود Cache برای افزایش سرعت بازیابی اطلاعات می‌باشد که همانند پردازنده در مواجه شدن با منابع مشابه و یکسان که آنها را در Cache نگهداری می‌کرد در سیستم NoSQL هم داده‌های پراستفاده در Cache نگهداری می‌شوند. پس استفاده از NoSQL باعث افزایش سرعت در طراحی و اجرای پایگاه‌داده شده و همچنین محدودیت های قالب قدیمی را از میان برمی‌دارد که بیشتر مورد نیاز دنیای امروز و آینده اطلاعات و داده‌ها می‌باشد.

معایب NoSQL چیست؟

همانند هر سیستمی NoSQL هم معایبی دارد و شاه‌کلیدی برای رفع تمامی مشکلات پایگاه داده ای نمی‌باشد، یکی از مهمترین معایب نوظهور بودن و نبود الگوریتم کلی و خاص برای پیاده‌سازی و طراحی آن می‌باشد که باعث شده هر توسعه دهنده (Developer) با توجه به دانش خود و نیازهای پیش رو دست به ساخت شیوه‌ای با طرح NoSQL نماید که بدلیل تازگی آن دارای معایب متعددی هم خواهد بود. معایب دیگر NoSQL مناسب بودن برای داده‌های امروزی که بیشتر بصورت ابری (Cloud Data) نگهداری می‌شود است و برای داده‌های قدیمی آنچنان مانند SQL نمی تواند نظم و ترتیب داشته باشد.

در کل در این مقاله گفتیم که بخاطر به وجود آمدن NoSQL نباید کلا SQL را کنار گذاشت و باید تشخیص استفاده از هرکدام را بنا به نظر طراح پایگاه داده و برنامه نویسان که بر اساس نیازمندی های موجود تصمیم می گیرند؛ واگذار نماییم.

مقایسه اجمالی بانک های اطلاعاتی Oracle و MySql و Ms Sql Server

حتماً با یکی از بانک های اطلاعاتی آشنا هستید ، شاید با این بانک ها برخورد هم نداشتید ولی به جرأت میتوان گفت وجود دنیای مجازی و همچنین سیستم ها و برنامه های کامپیوتری مستلزم وجود بانک های اطلاعاتی است و برقراری امنیت این بانک ها از نون شب هم واجب تره چون تمام اطلاعات (هر چی که فکرشو کنی) توی این بانک ها ذخیره میشه.در این مطلب در مورد سه بانک مطرح در جهان صحبت میکنیم یعنی Oracle , Ms Sql Server و MySql امیدوارم با نظرات و تجربایت خودتون این مطلب رو کامل تر و بهینه تر کنید.یکی از قوی ترین بانک های اطلاعاتی Oracle است.شرکت اوراکل (Oracle Corporation) یکی از عظیم ترین شرکت‌های نرم‌افزاری است ، این شرکت در سال ۱۹۷۷ میلادی آغاز به کار کرده و یکی از مهمترین و اصلی ترین محصولات این شرکت نرم افزار بانک اطلاعاتی اوراکل است که در سال ۱۹۸۰ راه اندازی شده است.

مای‌اس‌کیوال یا MySQL یک نرم افزار مدیریت بانک اطلاعاتی Open Source است و در سال ۱۹۹۵ به بهره برداری رسید که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزیع، و پشتیبانی می‌شه Open Source یعنی متن باز یعنی رایگان و بدون پرداخت هزینه میتوان از آن استفاده کرد.

Sql Server محصول شرکت مایکروسافت است و در سال ۱۹۸۹ Release شد تقریباً همه ما با این شرکت و محصولاتش آشنایی داریم این شرکت ابتدا در بسته Office خود نرم افزار access را تهیه کرد که این نرم افزار نیز یک بانک اطلاعاتی محسوب میشه ولی قابل مقایسه با SQL Server نیست و برای مصارف بسیار کوچک است اما در مورد SQL Server باید بگویم این نرم افزار دارای قیمت بالایی هست که برخی فکر میکنند MySql و Sql Server یکی هستند اما این اشتباه است و این دو با هم رقیب هستند یعنی توسط دو شرکت رقیب ساخته شده است البته در مقایسه MySql و SQL Server باید بگویم بطور کلی، MS SQL Server امکانات بیشتری از MySQL داره ولی در Ranking بانک اطلاعاتی MySql رتبه دوم را به خود اختصاص داده است لازم به ذکره که مجانی بودن MySQL باعث شده که در کارهای با حجم متوسط، بیشتر از MySql استفاده شه.

نصب اوراکل از SQL Server بسیار مشکل‌تر است و البته کار کردن با اوراکل بسیار سخت تر ولی SQL Server همانند تمامی محصولات مایکروسافت به سمت user friendly رفته و کار با تمامی محصولات مایکروسافت بسیار ساده تر و کاربر پسند تر است و این یکی از دلایلی است که اکثر برنامه نویسان به سمت SQL Server گرایش پیدا میکنند.بنده قصد تبلیغ یک محصول را ندارم اما از نظر فنی میتوان گفت در کار های بسیار بزرگ Oracle حرف اول را میزند و SQL Server هنوز نتوانسته به خوبی Oracle سیستم های بسیار بزرگ را ساماندهی کند در کل SQl Server بیشتر برای مصارف و پروژه های کوچک و متوسط کار آمد است البته اگر ویژگی های جدید SQL Server 2014 را بخوانید متوجه خواهید شد غول نرم افزاری یعنی مایکرئسافت بیکار نشسته و امکانات جدیدی به این برنامه اضافه کرده که اکثر برنامه نویسان متوجه پیشرفت بزرگ این شرکت شده اند و این در حالی است که از نظر قیمت اوراکل در صدر قرار دارد..

از نظر مدیریت بانک اطلاعاتی‌ باید گفت قابلیت‌های مدیریتی اوراکل بسیار بیشتر از MS SQL است البته این در زمانی بود که Sql Server نسخه ۲۰۰۵ را انتشار کرده بود در ۲۰۰۸ و در ۲۰۱۴ این امکانات بهینه تر و قابل مقایسه بودند با Oracle ، همچنین اوراکل سیستم رمزدهی بسیار قدرتمندی دارد که از نسخه ۷ به بعد همراه آن بوده است.اوراکل و MySql را با زبان برنامه نویسی C و ++C نوشته اند و Ms Sql Server را با زبان ++C نوشته اند.همانطور که متوجه شده اید بانک های اطلاعاتی به هر حال متصل میشوند به یکی از زبان های برنامه نویسی اما این بانک ها در چه زبان هایی متواند کار کند؟ بانک اطلاعاتی اوراکل از زبان های برنامه نویسی زیر پشتیبانی میکند:

C
C#
C++
Clojure
Cobol
Eiffel
Erlang
Fortran
Groovy
Haskell
Java
JavaScript
Lisp
Objective C
OCaml
Perl
PHP
Python
R
Ruby
Scala
Tcl
Visual Basic

همانطور که میبینید زبان های زیادی از این نرم افزار قدرتمند پشتیبانی میکنند.در مورد MySql زبان های زیر پشتیبانی میشود

Ada
C
C#
C++
D
Eiffel
Erlang
Haskell
Java
Objective-C
OCaml
Perl
PHP
Python
Ruby
Scheme
Tcl

و در آخر Microsoft Sql Server رو مورد بررسی قرار میدهیم:

.Net
Java
PHP
Python
Ruby
Visual Basic

همانطور که مشاهده میکنید اوراکل بسیار قوی است و این تفاوت ها را میتوان به صورت مفصل در لینک زیر ببینید.

System Properties Comparison Microsoft SQL Server vs. MySQL vs. Oracle

https://dba.tosinso.com/fa/articles/16829

SQLite چیست؟

SQLite راه کاری ایده آل برای مدیریت اطلاعات در سیستم‌های نرم افزاری است. در ادامه با هیتوس همراه باشید.

بانک‌های اطلاعاتی مرسوم مانند MySQL و یا SQL Server برای عملکرد باید به صورت تخصصی پیاده سازی شوند و در واقع به صورت یک سرور عمل می‌کنند. این در حالی است که SQLite نیاز به نصب و پیکربندی خاصی ندارد و در بسیاری از سیستم‌ها به صورت پیش فرض امکان استفاده کردن از آن وجود دارد.

بزرگترین مزیت SQLite پشتیبانی بسیار گسترده از آن است و تمام زبان‌های برنامه نویسی مطرح جهان، سیستم‌های عامل و سیستم‌های صنعتی از این سیستم پایگاه داده حمایت می‌کنند.

نرم افزار مدیریت دیتابیس SQLite بسیار کوچک و چیزی در حدود ۵۰۰ کیلوبایت می‌باشد که به زبان C برنامه نویسی شده است.

این نرم افزار به صورت Open Source منتشر شده است و دائما در حال بروز رسانی و بهبود کارایی می‌باشد. در این سیستم سرعت حرف اول را می‌زند و در هر نسخه تازه منتشر شده از آن سرعت این سیستم افزایش می‌یابد.

کاربردهای SQLite

کاربردهای SQLite بسیار گسترده است که در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • فریم‌ورک‌های مطرح PHP از SQLite پشتیبانی کامل می‌کنند.
  • در سیستم مدیریت محتوای Drupal می‌توان از SQLite به عنوان سیستم پایگاه داده اصلی استفاده کرد.
  • برنامه نویسان موبایل اندروید و IOS همیشه SQLite را به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌گیرند.
  • نرم افزارهای فایرفاکس، کروم، اسکایپ و دراپ باکس نیز از این سیستم پایگاه داده برای مدیریت کارهای خود استفاده می‌کنند.
  • نرم افزار Multi Media Builder نیز از این پایگاه داده با قدرت استفاده می‌کند.
  • شرکت هواپیمایی AirBus، شرکت Adobe، شرکت McAfee، شرکت Bentley و Bosch نیز این سیستم پایگاه داده را برای محصولات خود استفاده می‌کنند.

نرم افزار پیاده سازی پایگاه داده  SQLite

از طرف تولید کنندگان SQLite نرم افزاری برای ایجاد و مشاهده پایگاه داده رونمایی نشده است و شما مجبورید از نرم افزارهای دیگر بهره مند شوید. در زیر لیستی از بهترین نرم افزارها را خواهید دید:

  • افزونه SQLite Manager ارائه شده برای FireFox. لینک
  • نرم افزار SQLiteStudio که برای نسخه‌های مختلف سیستم عامل ارائه شده است. لینک
  • نرم افزار SQLite Browser با پشتیبانی از سیستم عامل لینوکس و ویندوز، این نرم افزار یک نسخه Portable نیز ارائه می‌دهد. لینک

بزرگترین عیب SQLite

بزرگترین عیب SQLite کارایی پایین در حجم بالای اطلاعات است. فلسفه اصلی کارکرد SQLite در سیستم‌های کوچک و سریع است و در سیستم‌های بزرگ با حجم بالای اطلاعات و تراکنش‌های زیاد کارایی خود را از دست می‌دهد.

https://hitos.ir/230/what-is-sqlite

مقایسه کامل SQLite و MySQL، تفاوت ها و مزایا

بیایید به‌سرعت تفاوت‌های اصلی بین این دو پایگاه داده را با هم بررسی کنیم :

بخش اصلی هر وب‌سایت داینامیک و پویا، پایگاه ‌داده آن است. در حال حاضر پایگاه داده های متفاوتی در بازار وجود دارند.

بخش اصلی هر وب سایت و یا بحث طراحی و توسعه مربوط به پایگاه داده است. چندین پایگاه داده در بازار وجود دارد.

در ابتدایی ترین سطح، تمام پایگاه داده ها برای مدیریت، نگهداری و ویرایش داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. SQLite و MySQL پایگاه داده‌های متن‌باز هستند که به یک اندازه محبوبیت دارند. در این مطلب، تفاوت‌های اساسی بین این دو پایگاه داده محبوب را به سرعت و بدون حاشیه تجزیه‌ و تحلیل می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تفاوت SQLite در برابر MySQL را بهتر درک کنید.

انواع مدل داده ها

مدل داده ها می تواند یکی از دو مورد زیر باشد:

NoSQL یک مدل بدون ساختار بوده و هنوز هم در حال تکامل است.

Relational DBMS یک مدل ساخت یافته و برجسته تر است.

یک سیستم مدیریت پایگاه داده چیست؟

سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) یک نرم افزار است که با پایگاه داده ارتباط برقرار می کند. این سیستم در پایگاه های داده ای که تحت مدیریت خود دارد، چندین عملیات را تسهیل می کند. برخی از این عملیات عبارتند از :

  • مدیریت دسترسی به پایگاه داده
  • مدیریت درخواست های SQL در حال اجرا
  • نوشتن داده ها در پایگاه داده
  • به روز رسانی پایگاه داده
  • حذف داده ها از پایگاه داده

در اغلب موارد، پایگاه داده و DBMS به طور متناوب استفاده می شوند. با این حال، در واقع پایگاه داده مجموعه ای از داده های ذخیره شده است در حالی که DBMS نرم افزار مورد استفاده برای دسترسی به پایگاه داده می باشد.

هر DBMS دارای یک مدل پایه است که ساختار پایگاه داده و نحوه بازیابی داده ها را تعیین می کند. یک Relational DBMS از مدل داده رابطه ای استفاده می کند. در اینجا داده ها در قالب جداول سازماندهی شده اند. هر جدول دارای مجموعه ای از صفات یا ستون بوده و هر ردیف که به عنوان tuples شناخته می شود دارای یک رابطه است. به این ترتیب ساختار به عنوان RDBMS شناخته می شود. برای کار در RDBMS باید از SQL (Query Language Structured) استفاده کنید. هر RDBMS یک زبان و گویش متفاوت دارد. SQLite و MySQL هر دو نوعی RDBMS متن باز هستند. در ادامه به بررسی عمیق تر تفاوت های این دو پرداخته خواهد شد.

تفاوت معماری SQLite در برابر MySQL

  • SQLite یک پروژه متن باز در حوزه عمومی است.
  • MySQL یک پروژه متن باز و متعلق به اوراکل است.
  • SQLite یک پایگاه داده بدون نیاز به سرور و مستقل است. این مورد به پایگاه داده ای جاسازی شده اشاره می کند که موتور DB به عنوان بخشی از برنامه اجرا می شود.
  • از سوی دیگر MySQL نیاز به یک سرور برای اجرا دارد. در واقع MySQL نیاز به یک معماری سرویس گیرنده و سرویس دهنده برای تعامل با یک شبکه دارد.

نوع داده قابل پشتیبانی در SQLite  و  MySQL

پشتیبانی نوع داده SQLite در برابر MySQLبه صورت زیر است:

SQLite از انواع داده زیر پشتیبانی می کند:

Blob، Integer، Null، Text، Real.

MySQL از انواع داده زیر پشتیبانی می کند:

Tinyint, Smallint, Mediumint, Int, Bigint, Double, Float, Real, Decimal, Double precision, Numeric, Timestamp, Date, Datetime, Char, Varchar, Year, Tinytext, Tinyblob, Blob, Text, MediumBlob, MediumText, Enum, Set, Longblob, Longtext.

پس می‌توانید بگوییم، هنگامی‌که قیاس به پشتیبانی از انواع داده مربوط می‌شود MySQL بسیار انعطاف‌پذیرتر است

ذخیره‌سازی و قابلیت حمل SQLite در برابر MySQL

  • کتابخانه SQLite حدود ۲۵۰ کیلوبایت است، در حالی‌که سرور MySQL حدود ۶۰۰ مگابایت حجم دارد.
  • SQLite به‌طور مستقیم اطلاعات را در یک فایل واحد ذخیره می‌کند و کپی و انتقال آن را بسیار آسان می‌کند. هیچ تنظیماتی موردنیاز نیست، و این فرآیند را می‌توان با حداقل پشتیبانی انجام داد.
  • اما در MySQL باید قبل از کپی کردن، پایگاه داده را به یک فایل واحد تبدیل کنید. برای پایگاه داده‌های بزرگ، این یک فاجعه به حساب می آید و بسیار زمان بر بوده و منابع زیادی را نیز اشغال می کند.

مدیریت کاربران پایگاه داده SQLite در برابر MySQL

  • SQLite هیچ کاربر خاص مدیریتی ندارد و از این ‌رو برای دسترسی چند کاربر مناسب نیست.
  • اما MySQL یک سیستم مدیریت کاربری خوب دارد که می‌تواند چندین کاربر را اداره کند و سطوح مختلف دسترسی را ارائه دهد.
  • SQLite مناسب برای پایگاه داده‌های کوچک‌تر است. زمانی که پایگاه داده افزایش می‌یابد، نیاز حافظه به هنگام استفاده از SQLite بیشتر می‌شود. بهینه‌سازی عملکرد هنگام استفاده از SQLite سخت‌تر است. همچنین این پایگاه داده محدودیت هایی نیز در نوشتن دارد.
  • اما برعکسMySQL به‌راحتی مقیاس‌پذیر است و می‌توانید توسط آن یک پایگاه داده بزرگ‌تر را با هزینه و زحمت کمتر اداره کنید. 

دسترسی چندگانه و مقیاس پذیری

SQLite هیچ کاربر مدیریتی ندارد و از این رو برای دسترسی چند کاربر مناسب نیست. MySQL دارای یک سیستم مدیریت کاربر خوب و ساختار یافته است که می تواند چندین کاربر را اداره کند و سطوح مختلف دسترسی را اعطا کند.

SQLite مناسب برای پایگاه داده های کوچکتر است. همانطور که پایگاه داده رشد می کند نیاز به حافظه نیز در هنگام استفاده از SQLite بیشتر می شود. بهینه سازی عملکرد هنگام استفاده از SQLite سخت تر است زیرا دارای محدودیت در نوشتن است.

در نقطه مقابل MySQL به راحتی مقیاس پذیر است و می تواند یک پایگاه داده بزرگتر را با تلاش کمتری اداره کند.

امنیت و راه اندازی SQLite در برابر MySQL

  • SQLite مکانیسم احراز هویت داخلی ندارد. فایل‌های پایگاه داده می‌توانند توسط هر کسی قابل‌ دسترسی باشند.
  • بااین‌حال، MySQL با بسیاری از ویژگی‌های امنیتی داخلی و احراز هویت قوی ساخته شده است. این احراز هویت شامل تایید با نام کاربری، رمز عبور و همچنین دسترسی از طریق شل (SSH) می‌شود.
  • SQLite نیازی به تنظیمات زیادی ندارد و راه‌اندازی آن بسیار آسان است.
  • MySQL در مقایسه با SQLite به تنظیمات بیشتری نیاز دارد
  • MySQL همچنین دارای راهنماهای راه‌اندازی بیشتر و در دسترس‌تری است.

چه زمانی از SQLite استفاده شود؟

زمان های خاصی وجود دارد که SQLite می تواند موثرتر باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • توسعه برنامه های مستقل کوچک
  • پروژه های کوچکتر که مقیاس پذیری زیادی ندارند
  • هنگامی که خواندن و نوشتن مستقیم از دیسک حافظه نیاز باشد
  • توسعه و تست پایه

چه زمانی از MySQL استفاده شود؟

در زیر چند حالت وجود دارد که MySQL انتخاب بهتری خواهد بود:

  • دسترسی چند کاربر به برنامه ها
  • هنگامی که کاربران نیاز به امنیت قوی و قابلیت تایید اعتبار دارند
  • با سیستم های توزیع شده
  • با برنامه هایی که نیاز به یک پایگاه داده بزرگتر دارند
  • با پروژه هایی که نیاز به مقیاس پذیری بیشتری دارند
  • برنامه های مبتنی بر وب
  • هنگام ایجاد راهکارهای سفارشی

مزایا و معایب SQLite و MySQL

برخی از تفاوت های بین این دو سیستم به تفکیک در زیر ذکر شده اند.

مزیت های SQLite:

  • مبتنی بر فایل و راه اندازی آسان
  • مناسب برای توسعه و تست پایه
  • به راحتی قابل حمل
  • از دستورالعمل SQL استاندارد با تغییرات جزئی استفاده می کند
  • آسان برای استفاده

ضعف های SQLite:

  • فاقد مدیریت کاربری و ویژگی های امنیتی
  • به راحتی مقیاس پذیر نیست
  • برای پایگاه داده های بزرگ مناسب نیست
  • نمی توان سفارشی کرد

مزیت های MySQL:

  • استفاده آسان
  • بسیاری از ویژگی های مربوط به پایگاه داده را فراهم می کند
  • ویژگی های امنیتی مناسب
  • به راحتی مقیاس پذیر و مناسب برای پایگاه داده های بزرگ است
  • سرعت و عملکرد مناسبی را فراهم می کند
  • مدیریت و کنترل دسترسی چندگانه را می دهد

ضعف های MySQL:

  • نیاز به تخصص فنی برای راه اندازی
  • کمی متفاوت از SQL مرسوم است

نتیجه گیری:

در این مطلب ابتدا در مورد DBMS و RDBMS توضیحاتی ارائه گردید و در نهایت تفاوت بین SQLite و MySQL شرح داده شد. این دو سیستم های مدیریت پایگاه داده تفاوت کمی در معماری و ویژگی ها دارند و در آخر این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام مورد برای پروژه تان مناسب خواهد بود.

توجه داشته باشید در هاست اشتراکی نت افراز قابلیت استفاده از هر دو نوع پایگاه داده وجود دارد

https://my.mihanwebhost.com/knowledgebase.php?action=displayarticle&id=495

https://www.netafraz.com/blog/compare-sqlite-vs-mysql/

معرفی نرم افزار SQLite Expert Professional

 SQLite Expert نرم افزاری برای مدیریت دیتابیس است که به شما کمک میکند تا بر روی پایگاه داده خود مدیریت بهتری داشته باشید و یا آن را گسترش دهید. حجم کم و قالب کتابخانه ای این برنامه، از مزیت های آن محسوب میشود.

 SQLite Expert میتواند همه نیازهای کاربران از Query های ساده پایگاه داده گرفته تا پایگاه داده های پیچیده و در حال توسعه را پاسخ دهد.

 این نرم افزار شامل یک Query Builder و یک ویرایشگر SQL با قابلیت رنگی کردن دستورات، کامل نمودن دستورات به صورت خودکار، نمایش و ایجاد جداول و ورود و خروج اطلاعات پایگاه داده میباشد.

پنل های این برنامه به شما این امکان را میدهد تا اتصالات به پایگاه داده، موجودی های پایگاه داده، متغییرهای جداول مانند ایندکس ها، کلیدها و… را مشاهده کنید و یا آنها را اضافه، حذف و یا تغییر دهید.

 همچنین با این برنامه میتوانید دیتابیس جدیدی ایجاد کرده و مطالب و داده های آن را ویرایش نمایید.

 در ادامه مطلب میتوانید تصاویری از محیط نرم افزار و ویژگی های آن را ببینید، و در صورت تمایل جدیدترین نسخه آن را از سایت سرزمین دانلود دریافت کنید.

مهم ترین ویژگی های نرم افزار SQLite Expert Professional:

– مدیریت پایگاه داده ها
– آرشیوی بودن اطلاعات و دسترسی آسان به آنها
– قابلیت جابجایی و انتقال اطلاعات
– ویرایش و تغییر دادن آسان اطلاعات و جداول
– تعمیر خرابی های پایگاه داده
– ویرایشگر حرفه ای SQL
– استفاده و کپی کردن جداول بین پایگاه داده های مختلف
– بازسازی و تغییر دادن ایندکس ها و فیلدها بدون از دست دادن آنها

https://www.sarzamindownload.com/10683/

گردآورنده : شهرزاد نیاکان

Loading

درباره ی niakan

آواتار کاربر
شهرزاد نیاکان : دکترای فناوری اطلاعات با گرایش مدیریت دانش و مدرس دانشگاه و مشاور

همچنین ببینید

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها Application of ICT in Organizations

مفاهیم پایه در فناوری اطلاعات تعریف ارتباطات ارتباطات فرایندی است که ارگانیسمها را به یکدیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *