تعریف دانش
What is Knowledge
دانش مجموعه ای از اطلاعات و تجربیات شخصی افراد است که باید به طور مناسب مدیریت شود تا منجر به بهره وری و رفتارهای مناسب شود
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی Knowledge Management
به انگلیسی (KM (Knowledge management به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند.
مدیریت دانش فردی
(Re-engineering Archiving of Knowledge in Brain)
بایگانی دانش انسان (اطلاعات + تجربیات) معمولا در مغز انسان به طور صحیح سازماندهی نشده است و باعث بازیابی نادرست و تولید رفتارهای ناهنجار می شود.
اما می توان با استفاده از تکنینکهای علم NLP (Neuro Linguistic Programming) با توجه به ویژگیهای شخصیتی افراد (Enneagram) نحوه ی سازماندهیِ بایگاهی دانش در مغز را تغییر و به طور مناسب دوباره ذخیره کرد تا بازیابی دانش درست انجام شود و رفتارهای هنجار تولید شود.
بدین معنا که دانش افراد مجموعه ی اطلاعات به شکل تصاویر متصل به احساسات حاصل از خاطرات اشخاص درباره ی آن تصاویر می باشد که در مغز افراد بایگانی می شود.
چنانچه ترتیب این تصاویر و احساسات متصل به آنها نامناسب باشد شخص دچاردرگیری ذهنی با تصاویر و احساسات مرتبط با آنها و ایجاد رفتارهای نامناسب می شود. با تغییر احساسات و تغییر و جابجایی تصاویر ذهنی می توان باعث تغییر رفتار و حتی تغییر عادات فردی در جهت درست شد.
مدیریت دانش سازمانی
Knowledge Management in Organizations
مدیریت دانش به عنوان مجموعه کارکردهای وابسته به هم تعریف میشود و به عنوان رویکردی یکپارچه به شناسایی، کسب و استخراج، بازیابی، ارزیابی، تسهیم و خلق کلیه منابع دانش سازمان می پردازد به گونهای که سازمان را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی کمک نماید.
هدف مدیریت دانش برقراری ارتباط بین خبرگان و افراد مجرب سازمان با افرادی است که نیاز به دانش خاصی را دارند. ایجاد چنین ارتباطی به کمک فرایندها و ابزارهای مدیریت دانش تسهیل میگردد.
مدیریت دانش معطوف به شناخت دانش فردی و دانش سازمانی و از همه مهمتر تعامل بین آنهاست.
امروزه مدیریت دانش سازمانی و فرآیندهای آن را، به مثابه یک راهبرد ضروری و آینده نگر به منظور کسب مزیت رقابتی و حفظ بقا و بهبود عملکرد فردی و سازمانی و به طور کلی تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده در محیط های پویا و به شدت تغییرپذیر می دانند و سازمان ها به منظور دستیابی به مزایای آن، برای پیاده سازی مدیریت دانش تلاش می نمایند که در این راستا با چالش ها و الزاماتی رو به رو هستند،
نتایج تحقیقات اخیر بیانگر آن است که توسعه یک تعریف کاری از دانش، توجه به دانش ضمنی و به کارگیریIT ، سازگاری با پیچیدگی های فرهنگی، توجه به منابع انسانی، ایجاد ساختارهای سازمانی جدید و کنارآمدن، با رقابت فزاینده، مهمترین چالش های پیش روی سازمان های امروزی در این راستا می باشند.
مراحل پیادهسازی نظام مدیریت دانش در سازمان
- امکانسنجی طرح
- طراحی اولیه نظام
- طراحی تفصیلی سیستم
- پیادهسازی
- نگهداری
- ارزشیابی سیستم
گردآورنده : شهرزاد نیاکان
دیدگاهتان را بنویسید